Blogroll

Tuesday

Fakta.Kopi.Aku.

Asal bangun, mesti terfikir, "Apa aku nak makan/minum untuk sarapan ye?" Bagi mereka yang perlu keluar bekerja seawal subuh (mungkin nak elak traffic-jammed), KOPI adalah teman baik, ye tak? Aroma kopi yang wangi pasti menggoda selera. huhu...aku terliur dah. =.='

5 fakta menarik tentang kopi:
  1. The second most widely used product in the world after oil. 
  2. It is a living to more than 100 million people. 
  3. It is consumed at the rate of 1400 million cups per day. 
  4. The world's second most popular drink after water.
  5. Light roast coffee actually has more caffeine than dark roast coffee (the longer the coffee is roasted, the more the caffeine being cooked out of the bean)

Ok now, lepas aku baca fakta-fakta ni, KOPI memang wow! Lagi satu hasil pembacaan aku, minum kopi boleh kurangkan risiko menghidap penyakit Alzheimer. Kajian di University of South Florida menemui satu bahan kimia di dalam kopi yang dapat membantu melawan proses berlakunya penyakit Alzheimer. Petikannya:


"...this interaction boosts blood levels of a growth factor called GCSF (granulocyte colony stimulating factor) that seems to fight off the Alzheimer’s disease process."

(sumber: care2.com)

TAPI...Besar TAPInya bagi aku, AKU TAK BOLEH MINUM KOPI! Best kan???! Melampau juga kalau nak kata aku ni alergik pada kopi atau kafein sebab simptom yang aku alami tak sampai ke tahap sebenar mereka yang betul-betul alergik dengan kafein. Setiap kali selepas aku minum kopi, aku akan mengalami sakit kepala yang amat, berdenyut-denyut dan tak terkata peningnya. Now, kalau perkiraan aku tak silap, dah lebih setahun aku tak minum kopi dan setiap kali aku terhidu bau kopi panas yang dibancuh (terutama kopi asli yang dikisar), aku akan TERLIUR! Teringin tapi TAK BOLEH! =.='

3 ..helo there..:

hyz said...

x boleh bau kopi lah. sakit pale....

Hanny Esandra said...

saya sgt suka.. tapi nescafe.. kopi yang hitam tu tak minum.. :p

Kumang Lelang said...

hyz: sama la. =.='

hanny: minum white coffee la ni? yg tu lg byk kafein. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...